Pädagogische Hochschule Karlsruhe
20. - 22. September 2017

In ihren Beiträgen nehmen WissenschaftlerInnen aus den Gebieten Musikpädagogik, Musikvermittlung und Kulturelle Bildung die Voraussetzungen, Besonderheiten und Gelingensbedingungen von Musikprojekten an der Schnittstelle von Kultur- und Bildungseinrichtungen in den Blick. Dabei geht es um spezifische Fragen, die sich typischerweise bei solchen Projekten durch die Schnittstelle von Kunst und Pädagogik einerseits und von unterschiedlichen Institutionen und Akteuren andererseits ergeben. Ergänzt werden die wissenschaftlichen Vorträge durch konkrete Praxisbeispiele und Diskussionsrunden.

The Future of Music Schools – today‘s challenges and tomorrow‘s solutions

University of Music and Performing Arts Vienna
06. + 07. Oktober 2017

Due to social changes music schools face big challenges, that have to be met by enhanced advocacy work for music education and creative approaches. These challenges include enabling inclusive access to music schools despite obstacles caused by socio-economic factors, questions of migration, gender issues, digitalization and – in German-speaking countries – the implementation of various forms of all-day schooling.

Universität Hildesheim
25. - 27. Oktober 2017

In a context of globalisation, urbanisation and economic, political and social crisis, rural areas in Europe face specific and significant challenges. Their vitality is nevertheless essential to the well-being and development of both rural and urban populations and regions. We need to re-think, at a local level, the models of sustainable development and resilience. Strengthening local stakeholders to connect, cooperate and imagine in a European perspective is at the heart of these challenges.

Gesellschaft für Tanzforschung, TU Dortmund
27. - 29. Oktober 2017

Diversität und Inklusion sind bei aktuellen Debatten in Bildung, Wissenschaft, Politik und Kultur zentrale Leitbegriffe und werden auch zukünftige Entwicklungen in der Gesellschaft maßgeblich mit gestalten. Im Tanz spielt Diversität seit langem eine bedeutende Rolle, z.B. als tanz-künstlerisches Thema, als Impuls für kreatives Schaffen, im Rahmen tanzpädagogischer Vermittlungsprozesse oder auch in tanztherapeutischen Kontexten. Häufig wird dem Tanz ein hohes Inklusionspotenzial zugeschrieben. Auf dieser GTF-Tagung möchten wir uns daher mit der Bedeutung von Diversität und Inklusion in der Tanzforschung befassen.

Art and Design as Agent for Change


National College of Art and Design Dublin, Ireland
17. + 18. November 2017

This year’s conference will be held in the National College of Art and Design in Dublin, with the theme of art and design as agent for change. Social justice has become a growing focus for many educators and practitioners in the visual arts, and the idea of art and design having agency in the process of social chance has gained traction.

Centre for Community Music (ICCM), St John University York
20. + 21. November 2017

It ain't what you do, it's the way that you do it...'

The International Centre for Community Music (ICCM) at York St John University in partnership with Sound Sense will host the third annual Community Music Student Research Symposium on Monday 20 and Tuesday 21 November 2017 in York, UK.